Wat heb je het meest gemist als startend leidinggevende?

Deze vraag stelde een collega leiderschapstrainer en coach me bij onze eerste ontmoeting. Goeie vraag! Waar had ik als beginnend leidinggevende eigenlijk het meest nood aan? Wel…aan een begeLEIDER: een klankbord en tegelijkertijd een mentor.

Voel jij je als leidinggevende, manager, executive, ondernemer,…ook wel eens alleen? Ik voelde me in ieder geval heel eenzaam. Er werd veel van me verwacht en de druk was hoog, maar bij wie kon ik terecht?

Als beginnend leidinggevende belandde ik al snel in een paar valkuilen en doken er obstakels op die ik – door gebrek aan kennis en ervaring – niet kon voorzien. De stap van medewerker naar leider is een heel avontuur. Eén dat zonder begeleiding ertoe kan leiden dat de kersverse leidinggevende zich verdwaald voelt en zelfs de organisatie verlaat.

Hoe vaak wordt er van beginnende leidinggevenden verwacht dat ze deze transitie snel en feilloos doorlopen? Dat ze zich flexibel moeten aanpassen, zelf uitzoeken hoe ze hun nieuwe rol invullen en ondertussen ook de nieuwe job met nieuwe kennis en vaardigheden aanleren. De realiteit toont dat veel startende leidinggevenden hiermee worstelen.

Ik heb nachten wakker gelegen van de vele vragen en twijfels die door mijn hoofd spookten. Met de tijd kwamen er steeds meer uitdagingen en vragen bij terwijl de eenzaamheid groter werd en mijn energiebalans meer en meer “leeg” begon aan te geven.

Dus wat heb ik heel concreet het meest gemist?

Een mentor die al verder stond op het leidinggevende pad en die me kon en wilde:

  • helpen en ondersteunen in het uitzoeken van mijn nieuwe rol “ik als leidinggevende” en het helder krijgen van verantwoordelijkheden: wat is aan mij en wat is aan een ander?
  • uitdagen om mijn leiderschapsstijl te leren kennen en hoe ik die verder kon ontwikkelen door een antwoord te vinden op vragen als: Welke leider wil ik zijn? Waar sta ik voor? Welke waarden wil ik uitdragen?
  • het verschil tussen leiderschap en management verhelderen. Hoe kon ik in mijn functie, met mijn potentieel, de mensgerichte en de taakgerichte aspecten integreren en samen met het team efficiënte resultaten behalen? Hoe wilde ik mensen inspireren en meenemen in een visie en naar gemeenschappelijke doelen toe? Hoe kon ik heldere doelen formuleren en mensen helpen begrijpen wat hun unieke bijdrage was in de realisatie ervan?
  • begeleiden in het ontdekken van mijn sterktes, kwaliteiten en talenten die ik als leider kon inzetten en aanscherpen, en voor welke groeipunten een gepast leertraject nodig was om naar het volgend level te ontwikkelen.
  • horen en begrijpen. De stap van medewerker naar leidinggevende doet wat met je. Een luisterend oor is vaak het enige wat we nodig hebt om zelf tot de oplossing te komen. Een sparringpartner kan ons triggeren om dingen op een andere manier te bekijken.
  • duidelijkheid bieden in wat er van mij en van mijn team werd verwacht en helpen bijsturen waar nodig. Een van de belangrijkste lessen die ik geleerd heb is dat je onmogelijk een efficiënte en inspirerende leider kan zijn als de visie niet kraakhelder is. Je kan je team niet meenemen als het voor jou zelf niet duidelijk is waar jullie naartoe gaan.

Denk je nog aan andere dingen?

Hier is alvast een daadkrachtige call-to-action:

Voor beginnende leidinggevenden: Waar heb jij nood aan? Wie kan je hierbij helpen? Vraag deze persoon om je reisbegeLEIDER, je mentor te zijn.

Voor ervaren leidinggevenden: Welke startende leidinggevende kan jij helpen en empoweren om succesvol de transitie te maken van medewerker naar leidinggevende of bij de eerste stappen in een nieuw bedrijf? Stel die persoon jouw mentorship voor.

Ben je op zoek naar een klankbord buiten de organisatie? Ik wil graag je personal & professional growth partner zijn. Neem vandaag nog contact op.

Wow-effect waarderen

“Eén van mijn beste managers is zonet overgestapt naar de concurrentie. Hij zei dat hij zich niet gewaardeerd voelde en erkenning miste voor zijn harde werk en inzet. Ik begrijp het niet. We hebben hem begin dit jaar net een significante loonsverhoging gegeven!”

Gebrek aan waardering is één van de belangrijkste redenen waarom mensen een bedrijf verlaten. Niettegenstaande waardering weinig of niets kost, bijna geen tijd vraagt, en een grote impact heeft met langdurig positief effect.

Toch heeft waardering geven niet altijd het beoogde resultaat ondanks de goede intentie.

Heb je al ooit meegemaakt dat een medewerker slechter gaat presteren of minder moeite doet na een positieve evaluatie? Dat je iemand persoonlijk bedankt en erkent voor een topprestatie en je achteraf hoort dat die persoon bij een collega heeft geklaagd dat ze zoveel dagen had gewerkt aan die opdracht en enkel ‘bedankt’ had gekregen? Of dat iemand op het personeelsfeest in de bloemetjes wordt gezet, terwijl die persoon zich liever in het toilet zou verstoppen?

Zou het kunnen dat de goedbedoelde waardering zo niet is overgekomen omdat de ontvanger een andere “taal” spreekt dan de gever?

Deze valkuil kunnen we vermijden door onze boodschap over te brengen volgens de communicatiestijl van de ander, niet vanuit hoe wij graag willen dat er met ons wordt gecommuniceerd.

Er bestaan 4 verschillende stijlen van voorkeursgedrag en communicatie. Ieder van ons heeft een unieke combinatie van deze 4. Waardering geven volgens de stijlen kunnen we zo:

  • Mensen met de “D” of daadkrachtige stijl zijn taakgericht. Ze worden gemotiveerd door erkenning voor bereikte doelen en resultaten. Publieke waardering voor hun realisaties versterkt met een certificaat, een prijs of een persbericht, geeft hen vleugels.
  • De “I” of inspirerende stijl heeft meer behoefte aan waardering dan de andere stijlen vermits hun grootste angst afwijzing is. Een geweldige manier om hen te motiveren is door hen te waarderen voor wie ze zijn als mens meer dan voor hun geleverd werk en door hen in de spotlight te zetten. Een compliment in bijzijn van het team of een uitnodiging voor een lunch doen het altijd goed bij hen.
  • Voor mensen van de “S” of stabiele, sociale stijl is waardering voor de hulp die ze anderen, klanten of collega’s, hebben geboden hun grootste geschenk. Specifieke en discrete erkenning zonder toeters en bellen werkt het best.
  • Kwaliteit is een sleutelwoord voor mensen met de “C” of consciëntieuze stijl. Hun focus ligt op taken correct uitvoeren en daar worden ze graag om geprezen. Geef hen discrete waardering met gedetailleerde uitleg over de positieve invloed van hun werk op de productie of de systemen.

Erkenning onder vorm van een bonus of loonsverhoging is voor veel mensen een belangrijke motivator, toch gaat er niets boven een eenvoudige “dank je wel voor…” of een welgemeend compliment, zeker wanneer dit wordt gegeven in de voorkeurstaal van de ander.

Meer weten over je eigen voorkeurstaal en die van je teamleden zodat jullie voortaan met wow-effect waarderen, neem vandaag nog contact op.

 

Summerbootcamp Turkije: The key to successful leadership is influence

Leef je passie en je dromen, dan komen de meest onverwachte dingen op je pad! Op 9/8 geef ik een workshop rond leiderschap, communicatie en connectie in Istanbul. Wil je je leiderschap boosten, meer positieve invloed en impact op de mensen rondom jou zodat jullie samen succesvolle resultaten neerzetten? Dan is dit je buitenkans!

Voor meer info, klik op volgende link:

http://www.bosphorustraining.com/the-key-to-successful-leadership-is-influence/

101% principe

Kan jij je de laatste keer nog herinneren dat je het gevoel had niet op dezelfde golflengte te zitten met een ander? Dat er geen connectie was tussen jullie?
Zou het kunnen dat je op dat moment enkel de verschillen tussen jullie zag? De verschillen in verwachtingen, in meningen, in communicatiestijlen, in persoonlijkheden,…
Hoeveel gemeenschappen, families, koppels, bedrijven,…worden momenteel uit mekaar gerukt door hun verschillen?

Ik geloof dat het 101% principe een mogelijke oplossing brengt. Mijn mentor, John C. Maxwell, omschrijft dit principe als: “vind de 1% waar je het eens over bent en geef die je 100% focus”!

Wat zou het effect zijn op onze wereld, op ons dagelijks leven, als ons allemaal zouden focussen op die 1% gemeenschappelijk en die onze 100% aandacht, energie, tijd,… geven?
Dan beginnen we bruggen te bouwen in plaats van muren!

In welke moeilijke situatie of relatie wil je nu graag investeren en kan het 101% principe jou een oplossing bieden?

Expect the unexpected when you go global

Maandagochtend de businessladies van de Global Woman Club Brussels/Antwerp mogen inspireren tijdens ons netwerkontbijt. Binnen enkele maanden heel de wereld mogen inspireren met een boek. 10 verhalen van ondernemende vrouwen die een business met een missie hebben opgericht vanuit hun levensverhaal. Zo dankbaar dat ik één van deze 10 dames mag zijn. Vandaag mijn eerste dag als “auteur”.

Wil je mijn missie ontdekken? Ik vertel je er alles over in onderstaand filmpje.